Wojciech GIERLACH

Wojciech GIERLACH

bass

Wojtek Gierlach jest absolwentem Akademii Muzycznej  w Warszawie, w klasie śpiewu Kazimierza Pustelaka. Zadebiutował w 1999 roku rolą tytułową w ImeneoGeorga Friedricha Händla  w Warszawskiej Operze Kameralnej. Pierwszą partią, którą zaśpiewał w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie była rola Leporella w Don GiovannimWolfganga Amadeusa Mozarta.

Na polskiej scenie narodowej można go było oglądać także w rolach m.in. Colline’a w La Bohème Giacomo Pucciniego, Raimonda w Łucji z Lammermoor i Don Alfonsa wLukrecji BorgiiGaetano Donizettiego, Escamilla w CarmenGeorges’a Bizeta, tytułowej w Orfeuszu i EurydyceChristopha Willibalda Glucka.

Artysta jest laureatem m.in. I nagrody na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (Hiszpania, 2000), Premio Caruso w Mediolanie (Włochy, 2001), III nagrody na Konkursie im. Francisco Viñas w Barcelonie (Hiszpania, 2004) oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury (2012).

Wojtek Gierlach śpiewał w teatrach operowych Europy i USA, w tym m.in. Teatro Piccinni w Bari, Teatro Alighieri di Ravenna oraz Teatro Verdi w Pizie (Włochy), Opera Ireland w Dublinie (Irlandia), Teatro Fiarmonico w Oviedo, Teatro de la Maestranza de Sevilla i Auditorio de Tenerife (Hiszpania), Theater St. Gallen (Szwajcaria), Teatro National de São Carlos w Lizbonie (Portugalia), Opéra National de Bordeaux (Francja), Royal Danish Opera w Kopenhadze, Cape Town Opera (RPA), Minnesota Opera (USA), Stadttheater w Klagenfurcie (Austria), Deutsche Oper w Berlinie (Niemcy), Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz Teatrze Wielkim w Poznaniu. Występował także na festiwalach: Festival Mozart de La Coruña (Hiszpania), Festival d’Aix-en-Provence (Francja), Belcanto Festival w Wildbad (Niemcy) oraz na Wielkanocnym Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Warszawie.

Do swoich najnowszych sukcesów artysta zaliczyć może rolę Melisso wAlcynieGeorga Friedricha Händla, w której wystąpił razem z Joyce DiDonato i The English Concert pod dyrekcją Harry’ego Bicketa w nowojorskiej Carnegie Hall, paryskim Théâtre des Champs Elysées i Theater an der Wien w Wiedniu oraz debiut  w Walijskiej Operze Narodowej w Cardiff jako Giorgio wPurytanach Vincenzo Belliniego pod dyrekcją Carlo Rizziego.

W sezonie 2017/2018 zadebiutował w Royal Opera House – Covent Garden w Londynie w roli Popa Lady Makbet mceńskiego powiatuDymitra Szostakowicza, pod dyrekcją Antonio Pappano.

W repertuarze artysta posiada partie z dzieł m.in. Wolfganga Amadeusa Mozarta, Georga Friedricha Händla, Gioacchino Rossiniego, Giuseppe Verdiego, Giacomo Pucciniego, Gaetano Donizettiego, Georgesa Bizeta, Nikołaja Rimskiego – Korsakowa, Ramona Carnicera, Louisa Spohra.

Równie ważne miejsce w jego działalności artystycznej zajmuje repertuar koncertowy i oratoryjno-kantatowy, który obejmuje dzieła od epoki baroku do współczesności. Wojtka Gierlacha można było usłyszeć m.in. w takich utworach, jak: Msza h-moll Johanna Sebastiana Bacha pod dyrekcją Helmutha Rillinga w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Missa solemnis Ludwiga van Beethovena w berlińskim Konzerthaus, Magnificat Johanna Sebastiana Bacha w Auditorio Nacional de Madrid, Stabat Mater Gioacchino Rossiniego z Orquesta del Principado de Asturias w Oviedo czy Dies Irae Krzysztofa Pendereckiego z Simon Bolivar Orchestra w Caracas.