ETR

Piotr Łykowski

Piotr Łykowski

W 1989 roku ukończył z wyróżnieniem wrocławską Akademię Muzyczną w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Wcześniej, w latach 1970 – 1988 śpiewał w chórze Poznańskie Słowiki prof. Stefana Stuligrosza.

Zdobył I nagrodę i trzy wyróżnienia specjalne (m.in. za wirtuozerię) w III Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1988). Swoje umiejętności wokalne doskonalił na wielu kursach interpretacyjnych i mistrzowskich w kraju i za granicą, m.in. u Paula Esswooda, Richarda Wistreicha i Nelli Anfuso.

Specjalizuje się w muzyce renesansu i baroku, głównie kantatowo-oratoryjnej. Ma w swoim repertuarze blisko 100 kompozycji. Współpracuje z filharmoniami, zespołami muzyki dawnej (m.in. Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Collegium Seicento, Collegio di Musica Sacra, Bornus Consort) oraz z teatrami operowymi (Warszawska Opera Kameralna, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera Śląska w Bytomiu, Opera Wrocławska, Teatr Wielki w Warszawie, Teatr Wielki w Łodzi).

Brał udział m.in. w polskich prapremierach oper Claudio Monteverdiego – Orfeusz, Powrót Ulissesa i Koronacja Poppei, a także w polskiej premierze scenicznej Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego oraz Echnatona Philippa Glassa. Jest jednym z niewielu mężczyzn na świecie wykonujących partię Cherubina w Mozartowskim Weselu Figara. Specjalnie dla niego powstały role teatralne w autorskich spektaklach Jerzego Grzegorzewskiego: Złowiony, Sonata epileptyczna i Jagogogo… z muzyką Stanisława Radwana. Jako solista i kameralista (również chórmistrz) koncertował w całej niemal Europie i w Kanadzie, również podczas międzynarodowych festiwali muzycznych.

Zrealizował wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych (m.in. Euridice J. Periego, Mesjasz G. F. Haendla, Pasja J. Elsnera, Completorium G. G. Gorczyckiego, Koncerty wokalne M. Mielczewskiego). Dokonał prawykonań muzyki Zbigniewa Preisnera do filmu De Aegypto oraz Requiem dla mojego przyjaciela.

Od kilkunastu lat artysta zajmuje się pedagogiką – prowadzi we Wrocławiu klasy śpiewu solowego w PSM II stopnia oraz w Akademii Muzycznej, a także wykłady i seminaria na kursach interpretacyjnych dotyczące m.in. retoryki i zdobnictwa muzyki barokowej. Posiada tytuł profesora sztuk muzycznych.

W latach 2000 -2002 pełnił funkcję Kierownika Katedry Wokalistyki we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Obecnie sprawuje funkcję prodziekana Wydziału Wokalnego tej uczelni.