ETR

Massimo ZANETTI

Massimo ZANETTI

…to co jest wspaniałe u Massimo Zanettiego to nie tylko fakt, że dyryguje z pamięci, ale również jego zrozumienie partytury operowej… Słuchasz muzyki i wiesz co się ma wydarzyć… pod taką dyrekcją śpiew lśni jak klejnot…

Tak o włoskim dyrygencie napisał jeden z holenderskich krytyków muzycznych. I choć cytat ten dotyczy opery to na równie niezwykłą ocenę Massimo Zanetti zasługuje, gdy dyryguje dziełami symfonicznymi. W obu dziedzinach cieszy się bowiem międzynarodową sławą. Kształcił się w Mediolanie, w Conservatorio Giuseppe Verdi, a jego talent został wcześnie dostrzeżony i wyróżniony nagrodami m. in. na konkursach Forum Junger Künstler w Wiedniu, Franco Ferrara we Włoszech czy Donatella Flick International Conducting Competition w Londynie.

Przez wiele lat dyrygent współpracował ze znanymi teatrami operowymi takimi jak Staatsoper Berlin, Semperoper Dresden, Bayerische Staatsoper, Hamburgische Staatsoper , Opernhaus Zürich, Chicago Lyric Opera House, San Francisco Opera House, Royal Opera House (Covent Garden), Opèra de Paris (Bastille), Teatro alla Scala di Milano, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Teatro dell’Opera di Roma, Teatro Regio di Parma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Regio di Torino czy Teatro Carlo Felice di Genova.

W ciągu minionych 10 lat Massimo Zanetti regularnie współpracował z Semperoper w Dreźnie, gdzie dyrygował m. in. takimi operami jak Otello i Don Carlos Giuseppe Verdiego, Carmen Georges’a Bizeta, Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, Norma Vincenza Belliniego, Madame Butterfly i Cyganeria Giacomo Pucciniego. Podobnie regularnie dyryguje w Operze w Zurychu, gdzie prowadził ostatnio Luisę Miller Giuseppe Verdiego, Annę Boleyn Gaetana Donizettiego, Turandot i Cyganerię Giacomo Pucciniego oraz Otello Giuseppe Verdiego. Duże sukcesy w minionych sezonach Massimo Zanetti odniósł w Opéra de Paris (Bastille) oraz w Teatro Regio w Parmie podczas prestiżowego Festiwalu Verdiego, na którym dyrygował Rigolettem (2008), Toscą (2009) i nowym przedstawieniem Nieszporów sycylijskich (2010).

„Między operą a filharmonią” spotkać go można było w kwietniu 2013 roku, gdy poprowadził dwa wykonania koncertowe opery Simon Boccanegra Giuseppe Verdiego Filharmonikami Wiedeńskimi i gwiazdorską obsadą – z Thomasem Hampsonem i Lucą Pisaronim w Wiener Konzerthaus. Nagranie tego koncertu wydane zostało przez wytwórnię Decca. Po udanej współpracy w poprzednich sezonach z China Philharmonic i Guangzhou Symphony Orchestra artysta powrócił tam w 2013 roku, aby poprowadzić wspomniane orkiestry w specjalnymi programie z repertuarem utworów Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera. Na zakończenie sezonu 2012/2013 dyrygował Requiem Giuseppe Verdiego w Linz i nową produkcją Otella Giuseppe Verdiego w Teatro Colón w Buenos Aires.

Jako dyrygent symfoniczny pracował z Filharmonią Czeską, Weimar Staatskapelle, Konzerthausorchester Berlin, Bamberger Symphoniker , City of Birmingham Symphony, New Zealand Symphony, Orchestre Philharmonique de Radio France oraz niemieckimi, fińskimi i szwedzkimi orkiestrami radiowymi. Po japońskim debiucie z tokijską NHK Symphony Orchestra, został ponownie zaproszony występy w 2008 roku, a prowadzone wówczas przez niego koncerty znalazły się wśród sześciu najlepszych koncertów sezonu – obok występów Herberta Blomstedta i Charlesa Dutoit.