Wioletta Chodowicz
Wioletta Chodowicz
Najdobitniej o jej talencie świadczą słowa uzasadniające przyznanie jej w 2010 roku Paszportu Polityki:…za wstrząsającą kreację Katii Kabanovej (…), za fenomenalną technikę wokalną, wybitny talent aktorski, doskonałe wyczucie tekstu i prawdę sceniczną. Wcześniej,w sezonie 2005/2006,za osiągnięcia artystyczne otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną w kategorii „osobowość twórcza”.
Wioletta Chodowicz jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne. Zadebiutowała w 2002 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta. W latach 2003-2008, jako solistka Opery Wrocławskiej, kreowała na jej scenie główne role m.in. Paminy w Czarodziejskim flecieoraz Fiordiligi w Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta, Mimi w Cyganerii Giacomo Pucciniego, tytułowej Halki w operze Stanisława Moniuszki, Agathe w Wolnym strzelcu Carla Marii von Webera, tytułowej Hagith w operze Karola Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii Richarda Wagnera.
Od 2004 roku związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie dała się poznać jako tytułowa Halka w operze Stanisława Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, Marie w Wozzecku Albana Berga, tytułowa Katia KabanovaLeoša Janačka, Marta w Pasażerce Mieczysława Weinberga. Występowała też na scenach teatrów europejskich, w tym m.in. Narodni Divadlo w Pradze (Tatiana w Eugeniuszu OnieginiePiotra Czajkowskiego i tytułowa Rusałka Antonína Dvořáka), Welsh National Opera w Cardiff (Marie w Wozzecku Albana Berga), Glyndebourne Opera (Rusalka Antonína Dvořáka), a także gościła na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie jako Cio-Cio-San w Madame Butterfly.
Artystka jest też gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, takich jak: Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu czy Cervantino Festiwal w Guanajuato (Meksyk). Koncertuje z takimi orkiestrami jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, orkiestrami filharmonii: Poznańskiej i Krakowskiej. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii Romana Statkowskiego, Giovanny d’Arco Giuseppe Verdiego, Zamku na CzorsztynieKarola Kurpińskiego, Requiem Gabriela Fauré, IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, Te Deum Antona Brucknera, RequiemGiuseppe Verdiego, III Symfonii Pieśń o nocyKarola Szymanowskiego, III Symfonii Pieśni żałosnychMikołaja Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii Gustava Mahlera, Vier letzte Lieder Richarda Straussa, a także dzieł Krzysztofa Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii.
Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Jacek Kaspszyk, Marc Minkowski, Valery Gergiev, Stanisław Skrowaczewski, Tomaš Hanus, Jakub Hrůša, John Fiore, Łukasz Borowicz, Friedrich Haider, Lothar Koenigs, Antoni Wit, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Ola Rudner.
Artystka ma w dorobku nagrania płytowe: Giovanna d’ArcoGiuseppe Verdiego (CD, Polskie Nagrania/Filharmonia Poznańska, 2012), MariaRomana Statkowskiego (CD, Agencja Muzyczna Polskiego Radia, 2010), HagithKarola Szymanowskiego (DVD, DUX, 2008), ManruIgnacego Jana Paderewskiego (DVD, DUX, 2010) i Quo vadisFeliksa Nowowiejskiego (CD, PPO/Filharmonia Poznańska 2016, cpo 2017).