Tomasz RAK

Tomasz Rak

Tomasz Rak w 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi,  w klasie prof. Piotra Micińskiego. Jeszcze w czasie studiów, w 2003 roku, zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi partią Guglielma w Cosi fan tutte Wolfganga  Amadeusa  Mozarta. W tym samym roku został solista? łódzkiego Teatru Muzycznego.

W 2003 roku otrzymał nagrodę na Konkursie Pies´ni  im. Ignacego  Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, a rok póz´niej został wyróżniony na I Ogólnopolskim Konkursie Operetkowym im. Iwony Borowieckiej w Krakowie.

W 2007 został solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutował w roli Figara w operze Cyrulik sewilski Gioacchino Rossiniego (reż. Jitka Stokalska). Od tamtej pory wykonuje partie Papagena z Czarodziejskiego fletu i Guglielma z Cosi fan tutte na wszystkich Festiwalach Mozartowskich Warszawskiej Opery Kameralnej. 

W 2010 roku wysta?pił w partii Nicka Shadowa w realizacji opery Żywot rozpustnika Igora Strawin´skiego (reż. Marek Weiss). Brał udział w tournée Warszawskiej Opery Kameralnej po  Japonii (Cyrulik sewilski, Wolny strzelec), Hiszpanii i Francji (Czarodziejski flet, Cosi fan tutte). Wystąpił jako Jontek w wileńskiej wersji Halki Stanisława Moniuszki, w Operze Lwowskiej w 2012 roku.

Artysta brał udział w  Festiwalu Muzyki Współczesnej, który odbywał się w 2008 w Gdyni i Gdan´sku. Owocem tej współpracy były prawykonania dzieł kompozytorów: Georgiosa Kissasa (Grecja), Adriana Williamsa (Anglia), Sylvii Filus (Francja). W 2010 roku wystąpił z Polska? Filharmonia? Kameralna? z Sopotu na Festiwalu Krajów Nadbałtyckich w Karlshamn (Szwecja).

Tomasz Rak współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie s´piewał  partie? Maksymiliana w przedstawieniu Kandyd Leonarda Bernsteina (2005, reż. Tomasz Konina) oraz tytułową partię w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego (2014, reż. Natalia Babińska).

W 2011 roku zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku tytułowa? rola? w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego (reż. Marek Weiss). W tym samym roku wystąpił w jednej z głównych ról w operze Madame Curie Elżbiety Sikory (reż. Marek Weiss), której prapremiera odbyła się w Paryżu (w 2014 spektakl pokazywany był również w Tianjin Grand Theatre w Chinach). W Operze Bałtyckiej śpiewaka można również usłyszeć w rolach Escamilla w Carmen Georges’a Bizeta (reż. Marek Weiss), Aleksandra Głowa w Graczach Dymitra Szostakowicza/Krzysztofa Meyera (reż. Andrzej Chyra)  oraz w uznanym za spektakl roku 2013 dziele Krzysztofa Pendereckiego Ubu Rex (reż. Janusz Wiśniewski).

W lutym 2015 roku zadebiutował na scenie Opery Wrocławskiej tytułową partią w Eugeniuszu Onieginie, a w kwietniu 2015 roku na scenie Opery Bałtyckiej śpiewał partię Jagona w Otellu Giuseppe Verdiego.

Artysta występował również na wielu innych prestiżowych europejskich scenach, w tym m.in.  Palais des Beaux-Arts w Brukseli, czy Koenigin Elisabethzaal w Antwerpii. Koncertował również w Indiach i Kanadzie.