ETR

Simona ŠATUROVÁ

Simona ŠATUROVÁ

soprano

Simona Šaturová […] to po prostu mozartowski cud. Śpiewa partię Konstancji taką poruszającą koloraturą, z tak wrażliwym piano i w tak perfekcyjnym stylu, że publiczność wstrzymuje oddech.Takimi słowami krytyk  Der neue Merker  scharakteryzował w 2012 roku wykonanie przez artystkę partii Konstancji w Uprowadzeniu z seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta w Aalto-Theater w Essen. 

Po tym sukcesie sopranistka związała się ze sceną w Essen, ale zapraszana była także na występy w takich teatrach jak Teatro Colón w Buenos Aires, Théâtre du Châtelet w Paryżu, Opéra de Monte Carlo, Oper Frankfurt, Megaron w Atenach.  Często śpiewała w Théatre de la Monnaie w Brukseli, wykonując partie sopranowe w takich operach Wolfganga Amadeusa Mozarta jak Idomeneo, król Krety, Rzekoma ogrodniczka, Łaskawość Tytusa, Lucio Silla. W repertuarze posiada też partie Łucji (Łucja z Lammermooru) i Adiny (Napój miłosny) Gaetano Donizettiego, Gildy (Rigoletto Giuseppe Verdiego), Julii (Capuleti i Montecchi Vicenzo Belliniego), Adele (Zemsta nietoperza Johanna Straussa).

Simona Šaturová jest również uznaną wykonawczynią wokalnych partii koncertowych i muzyki oratoryjnej. Pojawiała się gościnnie na koncertach w znaczących centrach muzycznych na całym świecie oraz podczas takich festiwali jak Festival Internazionale di Musica e Arte Sacra Roma, Wiener Frühlingsfestival, czy Schleswig-Holstein Musik Festival. 

Artystka współpracowała z takimi orkiestrami jak: Philadelphia Orchestra, Orchestre de Paris, NDR Sinfonieorchester, Pittsburgh Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic, London Philharmonic Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Česká Filharmonie, Israel Philharmonic Orchestra, Toronto Symphony Orchestra, Münchner Symphoniker, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestre des Champs-Elysées występując pod batutą takich mistrzów jak Philippe Herreweghe, Christopher Hogwood, Sir Neville Marriner, Kent Nagano, Masaaki Suzuki, Iván Fischer, Tomáš Netopil, Leopold Hager czy Jiří Bělohlávek.

Simona Šaturová podkreśla swoje szczególne zamiłowanie do muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta, a w szczególności do wielokrotnie przez nią wykonywanej Mszy c-moll, w której śpiewała między innymi w Kaplicy Sykstyńskiej występując przed papieżem Benedyktem XVI  w 2009 roku.

W minionych sezonach wzięła m.in. udział w nowej produkcji Uprowadzenia z seraju (Konstancja) w Semperoper w Dreźnie, w Weselu Figara (Contessa) w realizacji teatru La Monnaie w Brukseli, w wykonaniu koncertowym opery Don Giovanni (Donna Anna) w Elbphilharmonie w Hamburgu, w wykonaniu Requiem Giuseppe Verdiego z Pittsburgh Symphony Orchestra pod dyrekcją Manfreda Honecka, w IX Symfonii Ludwiga van Beethovena pod dyrekcją Krzysztofa Urbańskiego w Filharmonii Gasteig w Monachium.

Simona Šaturová nagrała wiele płyt, w tym takie jak m.in.: Gloria (muzyka adwentowa i bożonarodzeniowa od XVI wieku do współczesności), II Symfonia Gustava Mahlera, Moravian Duets (z utworami Antonína Dvořáka),  Ariane (jednoaktowa opera Bohuslava Martinů), Haydn Arias,   Decade (arie Wolfganga Amadeusa Mozarta). Albumy te wydane zostały przez tak prestiżowe wytwórnie jak Supraphon, Hänssler classic, Carus Verlag, Orfeo, Sony. Jej solowa płyta Haydn Arias (Orfeo) z ariami Josepha Haydna ogłoszona została przez Gramophone Magazine jako Editor’s Choice. Śpiewaczka jest również laureatką nagrody Walter and Charlotte Hamel Foundation (2007) oraz Thalia Prize za najlepsze wykonanie wokalne w 2001 roku.

Artystka urodziła się w Bratysławie. Studiowała śpiew w tutejszym konserwatorium i uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez tak znakomite sopranistki jak Ileana Cortrubas i Magreet Honing.