ETR

Przemysław NEUMANN

Przemysław NEUMANN

conductor

Przemysław Neumann  jest (od 2015 roku) dyrektorem Filharmonii Opolskiej.

Artysta ukończył wydział dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa  w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest laureatem  III miejsca na III Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku w 2002 roku.

Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, w którym do roku 2013 był etatowym dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez dziewięć sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów, m.in. Zemstę nietoperza, Barona cygańskiego oraz Króla walca Johanna Straussa, Wesołą wdówkę, Cygańską miłość, Carewicza oraz Krainę uśmiechu Franza Lehára, Hrabinę Maricę oraz Księżniczkę czardasza  Imre Kálmána, a także Skrzypka na dachu Jerry’ego Bocka, Phantoma Maury’ego Yestona i  Zorbę Johna Kandera.

Od 2010 roku współpracuje z Gliwickim Teatrem Muzycznym, gdzie poza prowadzeniem szeregu przedstawień (m.in. Hello, Dolly!, Wesoła wdówka, Ptasznik z Tyrolu, Noc w Wenecji), przygotował premiery musicali Wakacje Don Żuana, Miłość czyni cuda, widowiska muzycznego Wampiry i upiory oraz koncertowej Gali Oscarowej.

Jako dyrygent prowadził Orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz orkiestry filharmonii:  Białostockiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Szczecińskiej, Śląskiej, a także Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

W 2013 roku rozpoczęła się współpraca Przemysława Neumanna z Teatrem Wielkim w Poznaniu, która owocuje prowadzeniem spektakli baletowych: Jeziora łabędziego i Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego oraz Kopciuszka Siergieja Prokofiewa.

Po obronie doktoratu w roku 2009 dyrygent podjął pracę naukowo-dydaktyczną w Katedrze Dyrygentury poznańskiej Akademii Muzycznej. Macierzysta uczelnia stała się dla Przemysława Neumanna przestrzenią realizacji wielu projektów edukacyjno-artystycznych, spośród których należy wymienić sceniczno-koncertowe wykonanie finałów mozartowskich oper Wesele Figara oraz Cosi fan tutte czy koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje z utworami Tadeusza Bairda, Ludwiga van Beethovena, Edwarda Elgara oraz Richarda Straussa.