ETR

National Philharmonic Choir

National Philharmonic Choir

Chór Filharmonii Narodowej rozpoczął profesjonalną działalność artystyczną w 1953 roku pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami chóru byli: Roman Kuklewicz (1955-1971), Józef Bok (1971-1974), Antoni Szaliński (1974-1978), Henryk Wojnarowski (1978-2016). W styczniu 2017 roku kierownictwo objął Bartosz Michałowski.

Głównym nurtem działalności artystycznej zespołu jest udział w koncertach symfonicznych i oratoryjnych z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz a cappella na macierzystej estradzie. Chór występuje tu wielokrotnie w ciągu każdego sezonu, regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz w Festiwalu Wratislavia Cantans.

Chór Filharmonii Narodowej prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Koncertował w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji, na Litwie, Łotwie, we Francji i Włoszech, a ostatnio, w maju 2015 wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej brał udział w tournée koncertowym w Wielkiej Brytanii. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez takie orkiestry jak Filharmonicy Berlińscy i Monachijscy, Berlińska Orkiestra Radiowa, Orkiestra RIAS, Bamberger Symphoniker, Orkiestry Symfoniczne w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orkiestra Akademii Santa Cecilia w Rzymie, Orkiestra Opery w Brukseli, Orkiestra Symfoniczna w Palermo, Orkiestra mediolańskiej La Scali.

Ważnym wydarzeniem w dziejach zespołu było zaproszenie do udziału w spektaklach opery Atem Franco Donatoniego w La Scali (1985). Ten pierwszy występ chóru na scenie operowej zaowocował kolejnymi zaproszeniami: La Scala (1989 – Oberon Webera, 1990 – Fidelio Beethovena), Wenecja – La Fenice (1986 – Żywot rozpustnika Strawińskiego, 1987 – Czarodziejski flet Mozarta), Paryż (1989 – Fidelio Beethovena), Palermo (1992 – Król Roger Szymanowskiego, 1993 – Król Edyp Strawińskiego, Antygona Honeggera) oraz Pesaro (1994 – Włoszka w Algierze Rossiniego). W latach 1988, 1990 i 2001 Chór Filharmonii Narodowej brał udział w uroczystych koncertach organizowanych dla Jana Pawła II w Watykanie.

Zespołem dyrygowali wybitni polscy i zagraniczni mistrzowie batuty i kompozytorzy – Moshe Atzmon, Gary Bertini, Sergiu Comissiona, Henryk Czyż, Charles Dutoit, Vladimir Fedoseyev, Sir Charles Groves, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Helmut Koch, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk, Igor Markevitch, Andrzej Markowski, Kurt Masur, Zubin Mehta, Grzegorz Nowak, Seiji Ozawa, Krzysztof Penderecki, Zoltán Pescó, Sir Simon Rattle, Helmuth Rilling, Wolfgang Renert, Ludomir Romansky, Witold Rowicki, Hans Martin Schneit, Jerzy Semkow, David Shallon, Giuseppe Sinopoli, Stanisław Skrowaczewski, Leopold Stokowski, Igor Strawiński, Tadeusz Strugała, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko.

Ogromny repertuar Chóru Filharmonii Narodowej obejmuje ponad 400 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella różnych epok – od średniowiecza do współczesności. Szczególne miejsce w repertuarze Chóru zajmuje muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella. Te ostatnie nagrał na płyty, podobnie jak Pasję wg św. Łukasza (dwukrotnie), Polskie Requiem, Te Deum, Siedem bram Jerozolimy, Credo i Hymn do Św. Daniiła. Oba nagrania Pasji zostały nominowane do nagrody Grammy (1991 – dyr. Krzysztof Penderecki, 2004 – dyr. A. Wit). Również nagranie Polskiego Requiem otrzymało tę nominację w 2005 roku oraz Record Academy Award 2005 (japoński magazyn Record Geijutsu). Kolejne nominacje do nagrody Grammy otrzymały nagrania: Siedmiu bram Jerozolimy (2007), Stabat Mater Szymanowskiego (2008), Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego (2009), wszystkie dokonane dla Naxos pod batutą Antoniego Wita. W kwietniu 2009 pierwsza płyta z Mszami Stanisława Moniuszki (DUX) nagrodzona została Fryderykiem w kategorii Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna. W maju 2010 druga płyta została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini w kategorii najlepsza inicjatywa fonograficzna, za jaką uznano promocję twórczości Stanisława Moniuszki. Obie płyty stanowią jedyne na rynku światowym nagranie wszystkich Mszy kompozytora. W marcu 2011 roku Chór otrzymał nagrodę Fryderyk za pochodzące z 1989 roku nagranie Requiem. Missa pro defunctis Romana Maciejewskiego, wydane ponownie w nowej szacie graficznej w 2010 roku z okazji 100-lecia urodzin kompozytora. W grudniu 2014 roku ukazała się płyta DVD, a w 2015 CD z nagraniem kolęd. W dorobku płytowym Chóru znajdują się także m.in. Mesjasz, Izrael w Egipcie i Juda Machabeusz Haendla, Requiem Mozarta, Fidelio i IX Symfonia Beethovena, Requiem Verdiego, Potępienie Fausta Berlioza, Te Deum Brucknera, Pasja Elsnera, VIII Symfonia Mahlera, Litanie Ostrobramskie Moniuszki, cztery Msze Maklakiewicza, Requiem Maciejewskiego, Missa pro pace Wojciecha Kilara.