Martin STADTFELD
Martin STADTFELD
W 2002 roku, po 14 latach nieprzyznawania pierwszej nagrody, jury Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku zdecydowało się wskazać niekwestionowanego zwycięzcę – długo oczekiwanym laureatem pierwszego miejsca został – wówczas 22-letni – niemiecki pianista Martin Stadtfeld. Spektakularne zwycięstwo w słynnym konkursie otworzyło młodemu artyście drogę do międzynarodowej kariery.
Dziś Martin Stadtfeld uznawany jest za jednego z najwybitniejszych interpretatorów muzyki Johanna Sebastiana Bacha. Niemała w tym rola zarówno lipskiego sukcesu, jak i debiutanckiej płyty, wydanej w 2004 roku przez Sony Classical. Wariacje Goldbergowskiew interpretacji Martina Stadtfelda zostały wyróżnione prestiżową nagrodą Echo-Klassik, osiągając także pierwsze miejsce na liścieKlassik Charts. Interpretację Stadtfelda wielokrotnie porównywano z legendarnym nagraniem Glenna Goulda z 1955 roku. Po tym niezwykłym debiucie, artysta nagrał dla Sony Classical kolejne kilkanaście płyt, które również zdobywały liczne nagrody, w tym następne wyróżnienia Echo-Klassik. W 2018 roku ukazała się jego najnowsza płytaHomage to Bach.
Martin Stadtfeld koncertuje z najlepszymi orkiestrami w Europie, USA i Japonii. Grał m. in. z Filharmonikami Monachijskimi, Academy of St Martin in the Fields, orkiestrą lipskiego Gewandhausu, Sächsische Staatskapelle Dresden, Wiener Symphoniker, Filharmonią Czeską z Pragi i salzburską orkiestrą Mozarteum. Wśród sal koncertowych, w których występował, należy wymienić Sumida Triphony Hall w Tokio, Seoul Arts Center, National Center of Performing Arts w Pekinie, Musikverein w Wiedniu, Tonhalle w Zurychu, Concertgebouw w Amsterdamie. Jest zapraszany na prestiżowe festiwale, m. in. Salzburger Festspielen, Rheingau Musik Festival, Schleswig Holstein Musik Festival, Lockenhaus Festival, Ljubljana Festival, Schubertiady w Schwarzenbergu i Hohenems, a także na Menuhin Festival w Gstaad.
Jednym z najważniejszych obszarów zainteresowań Martina Stadtfelda jest działalność edukacyjna. Upowszechnianie muzyki klasycznej wśród dzieci i młodzieży realizuje poprzez spotkania z uczniami w szkołach. Opowiada podczas nich o muzyce, kompozytorach oraz o swojej pracy, budząc swoją bezpośredniością i zamiłowaniem do sztuki niekłamany entuzjazm młodych odbiorców.