ETR

Karol Kozłowski

Karol Kozłowski

Można o nim powiedzieć, że jest … mistrzem sztuk. Ukończył bowiem dwie artystyczne uczelnie – Akademię Muzyczną w Gdańsku (Wydział Wokalno-Aktorskiego) oraz Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Rzeźby). Zwyciężyła jednak muzyka i to z nią związał swą zawodową karierę.

Artysta uczestniczył w kursach mistrzowskich u Ryszarda Karczykowskiego, Rolando Paneraia, Salvatore Fisichellego, Sylvii Geszty, Heleny Łazarskiej i Claudio Desderiego. Otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclei Darclee (Rumunia, 2005). W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście nietoperza Johanna Straussa. Występował na scenach m.in. wersalskiego Théâtre Montansier (Oebalus w Apollu i Hiacyncie Wolfganga Amadeusa Mozarta), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Almaviva w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Lindoro we Włoszce w Algierze Gioacchino Rossiniego) i Operze Kijowskiej (Edrisi w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego).

Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie śpiewał jako Vitellozzo w Lukrecji Borgii Gaetano Donizettiego, Misaił w Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Damazy w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Młody sługa w Elektrze Richarda Straussa, Kudriasz w Katii Kabanowej Leoša Janáčka, Edrisi w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego, Goro w Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Nauczyciel tańca i Latarnik w Manon Lescaut Giacomo Pucciniego oraz jako Ksiądz Mignon w Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego. Od 2010 roku występuje jako solista z zespołem muzyki dawnej Capella Cracoviensis, z którą wykonywał m.in. muzykę Claudio Monteverdiego (projekt: m.m.m.bar.okowa uczta), Stabat Mater Josepha Haydna, Requiem i Mszę c-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także dzieła Johanna Sebastiana Bacha: Magnificat oraz Pasję według św. Jana i Pasję według św. Mateusza (partie Ewangelisty).

Występował pod batutą m. in. Fabia Bonizzoniego, Andreasa Speringa, Andrew Parrotta, Konrada Junghänela, Kaia Wessela i Jana Tomasza Adamusa, uczestniczy w wielu festiwalach – m.in. w Festiwalu Bachowskim w Lipsku i Kissinger Sommer w Bad Kissingen, gdzie prezentował pieśni Franza Schuberta, Albana Berga oraz Fryderyka Chopina, a także muzykę kameralną Benjamina Brittena i Ferenca Liszta.

W 2012 roku, nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album płytowy, na którym Karol Kozłowski, z towarzyszeniem pianistki Jolanty Pawlik, zarejestrował cykl pieśni Franza Schuberta Die schöne Müllerin. Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2013 w kategorii muzyka kameralna. Śpiewak otrzymał także nominację do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna.