ETR

Javier COMESAÑA

Javier COMESAÑA

violin (winner of 2021 International Jascha Heifetz Violin Competition in Vilnius)

Urodził się w Alcalá de Guadaira (Hiszpania) w 1999 roku. Od 2017 roku studiuje w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, w klasie skrzypiec prof. Marca Rizziego. Jest stypendystą Amigos de la Escuela Superior de Música Reina Sofía, AIE-Sociedad de Artistas, Intérpretes y Ejecutantes oraz Fundación Albéniz.
Z rąk królowej Zofii otrzymał dyplom dla najwybitniejszego studenta swojej katedry w latach 2019 i 2021.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w 2004 roku u Yuri Managadze, a w latach 2013-2017 uczył się u Sergey’a Teslyi. Pobierał lekcje mistrzowskie u Grafa Mourji, Nicolasa Dautricourta i Ilyi Kalera, a w Escuela Reina Sofía u Christopha Poppena, Miriam Fried, Alexandra Lonquicha, Ingolfa Turbana, Silvii Marcovici, Giovanniego Guzzo, Linusa Rotha i Any Chumachenco. 

Młody artysta zdobył pierwsze nagrody na konkursach Violines por la Paz (2009), Marcos Pedro Moreno Jiménez (2010) – gdzie otrzymał również nagrodę za najlepszą interpretację utworu Pabla Sarasatego – oraz na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Jaschy Heifetza (Litwa, 2021). W tym samym roku został laureatem nagrody Prinz von Hessen-Preis, przyznawanej przez Akademię w Kronbergu oraz laureatem II nagrody na Joseph Joachim International Violin Competition w Hanowerze (koncert z Filharmonikami Poznańskimi jest także nagrodą otrzymaną w tym konkursie, a przyznaną przez Filharmonię Poznańską).

Javier Comesaña Barrera  uczestniczy w krajowych i międzynarodowych festiwalach, współpracuje z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Kameralnej im. Joaquína Turiny w Sewilli. 

Jako solista grał m.in. z Banda Sinfónica Municipal de Sevilla pod dyrekcją Francisco Javiera Gutiérreza Juana, z którą w 2012 roku dokonał prawykonania La nueva luz, utworu na skrzypce, obój i orkiestrę napisanego przez Antonio Moreno Pozo i dedykowanego jemu oraz oboiście Francisco Javierowi Gutiérrezowi Jiménezowi, a w2022 roku wystąpił z Orquesta Nacional de España pod dyrekcją Davida Afkhama oraz z Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid pod dyrekcją Marzeny Diakun.

Artysta grał także pod batutą między innymi: Plácida Dominga, Andrésa Orozco-Estrady’ego, Andrása Schiffa i Pétera Eötvösa.