ETR

DUO GRANAT & KREDA

DUO GRANAT & KREDA

Duo Granat & Kreda tworzą Tamara Granat i Adrian Kreda, pianiści, znający się od 30 lat. Oboje podzielają tę samą pasję do gry w duecie fortepianowym, realizują wspólne projekty muzyczne o różnorodnej tematyce. Są m.in. autorami programu tanga opartego na muzyce Astora Piazzolli z operity Maria de Buenos Aires na dwa fortepiany, parę taneczną, perkusję i aktorkę, w aranżacji Adriana Kredy. Wykonują koncerty z orkiestrami i recitale w całej Polsce, w krajach Europy (Włochy, Szwajcaria, Rumunia, Hiszpania), jak i poza nią (Argentyna, Urugwaj, Chiny, Japonia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kuwejt, Bahrajn, Katar), prezentując zarówno autorskie wizje muzyczne i projekty, jak i klasyczny repertuar na dwa fortepiany i na cztery ręce.

Duet dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Wrszawie.

W minionych sześciu latach artyści nagrali cztery płyty:  Destiny z tangami Astora Piazzolli oraz Tres romances argentinos Carlosa Guastavina  na dwa fortepiany (2015); All 6 Sonatas for Piano 4 Hands – dwupłytowy album  z kompletem sześciu sonat na cztery ręce Wolfganga Amadeusa Mozarta, jako pierwszy w Polsce, zarejestrowany został w sali kameralnej NOSPR (2016);  Mozart/ Bach- koncerty na dwa fortepiany – dwupłytowy album został nagrany z towarzyszeniem Kwartetu Smyczkowego Prima Vista i Adama Bogackiego (kontrabas) dla Agencji Muzycznej  Polskiego Radia w Warszawie (2017):  Polish Music for 4  Hands – na płycie znalazły się kompozycje Juliusza Zarębskiego,  Ignacego Jana Paderewskiego , Fryderyka Chopina i  Maurycego Moszkowskiego (2019).

Wśród najbliższych planów artystów są rejestracje dwóch albumów – z muzyką filmową i musicalową na dwa fortepiany w aranżacji Adriana Kredy oraz utwory Franza Schuberta na cztery ręce.

Duet prowadzi międzynarodowe kursy mistrzowskie duetów fortepianowych w Genewie w Conservatoire de Musique Genève, w Academia Sighișoara w Rumunii oraz w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie.

Tamara GRANAT – wychowanka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego, swój warsztat pianistyczny doskonaliła również pod kierunkiem Wiktora Mierżanowa i Tatiany Szebanowej.  Pianistka jest laureatką II Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (1986). W  dorobku artystycznym ma 16 płyt CD i 15 płyt DVD oraz liczne nagrania radiowe m. in. utworów Witolda Lutosławskiego, Franza Xavera Scharwenki, Ignacego Friedmana i Romana Maciejewskiego. W 2000 roku za płytę z  koncertami fortepianowymi  Johanna Sebastiana Bacha, nagraną wraz z Waldemarem Malickim (fortepian), Kwartetem Prima Vista i Jerzym Dybałem (kontrabas), otrzymała nagrodę Fryderyka.  W 2014 roku, w Częstochowie, uczestniczyła w polskiej premierze Koncertu as-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Maxa Brucha z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej pod batutą wenezuelskiego dyrygenta Gerardo Estrada. Od 2010 roku pracuje w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie w Dziale Programów Edukacyjnych. Jest autorką i wykonawczynią cyklicznych programów:  Poszukiwacze operowych dźwięków, Spotkanie z wirtuozem instrumentu, Rodzinne zabawy w Wielkim, Recytatyw, aria, belcanto, Fortepian na dwie i na cztery ręce.

Adrian KREDA studiował w Buenos Aires i w Genewie. Jest spadkobiercą tradycji pianistycznych takich profesorów jak: Edith Murano, Bruno Gelber i Paul Badura-Skoda. Artysta jest laureatem konkursów pianistycznych: Concours de Piano Latino-Americain, Promociones Musicales oraz Concours  Ginastera. Występował między innymi w Teatro Colón w Buenos Aires (Argentyna), Teatro São Pedro w São Pablo (Brazylia), Victoria Hall w Genewie (Szwajcaria). Pianista uznawany jest za eksperta w zakresie interpretacji i aranżacji muzyki argentyńskiej, w szczególności dzieł Astora Piazzolli i Alberta Ginastery.

Pianista regularnie zasiada w jury takich konkursów jak: Concours international de piano d’Orléans (Francja), Concours international de piano de Fribourg (Szwajcaria) oraz w Sino-Swiss Contemporary Music Competition w Szanghaju.