ETR

Bartosz MICHAŁOWSKI

Bartosz MICHAŁOWSKI

Znakomity dyrygent młodego pokolenia, założyciel i dyrektor artystyczny cenionego w Polsce i zagranicą Poznańskiego Chóru Kameralnego, od 2017 roku dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jest dyrektorem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, twórcą warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży Pisz muzykę – to proste!, a także współautorem projektu Obrazogranie, realizowanego z Muzeum Narodowym w ramach Biennale Sztuki dla dziecka w Poznaniu.

Bartosz Michałowski jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych, w którym zdobył także nagrodę specjalną za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. Jest również laureatem nagrody L’Orphée d’Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu, nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego oraz Złotej Płyty.

Ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998 – 2005 był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki.

Poprowadził kilkadziesiąt koncertów tego chóru, również z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz orkiestry Sinfonia Varsovia. Z Poznańskimi Słowikami koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Litwie, w Rosji i w Japonii.

Jako dyrygent zdobywał główne nagrody w uznanych konkursach chóralnych oraz liczne nagrody specjalne: za najlepszą technikę wokalną zespołu, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta. Wraz z Poznańskim Chórem Kameralnym był oklaskiwany podczas prestiżowych konkursów w Niemczech i Francji, otrzymał także I Nagrodę i Nagrodę Publiczności Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Neuchâtel (Szwajcaria).

Jest zapraszany do współpracy przez organizatorów uznanych festiwali, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Transatlantyk Festival, Nostalgia Festival, Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, czy Mikołowskie Dni Muzyki.

Prowadzony przez niego Poznański Chór Kameralny, jako jedyny zespół w Polsce współpracuje z legendarną orkiestrą Concerto Köln, koncertował z Irish Baroque Orchestra realizując pod batutą swojego szefa rzadko wykonywaną, dublińską wersję Mesjasza G. F. Haendla, współpracował również wielokrotnie z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, a także Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, Czech Virtuosi, Orkiestrą Sinfonia Viva, Orkiestrą Kameralną l’Autunno i z legendarnym zespołem Dżem. Pojawiał się na estradzie z takimi artystami, jak Sara Andon, Mark Isham, Agata Szymczewska, Kuba Jakowicz, Elżbieta Towarnicka, Iwona Hossa, Agnieszka Rehlis, Iwona Sobotka, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Katharine Dain, Wojciech Gierlach, Rafał Bartmiński, Robert Gierlach, Tomasz Krzysica, Józef Frakstein. Stawali przed nim uznani dyrygenci, m.in.: Paul McCreesh, Marek Pijarowski, Łukasz Borowicz, Paweł Przytocki, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Monika Wolińska, Tomasz Radziwonowicz, Jurek Dybał.

Bartosz Michałowski przygotował i zaprezentował dotychczas około 250 utworów a cappella wszystkich epok – począwszy od Requiem Ockeghema, poprzez dzieła mistrzów baroku, aż po kompozycje współczesnych twórców, takich jak Penderecki, Górecki, Łukaszewski, Lauridsen, Whitacre, czy Pärt. Regularnie podejmuje też współpracę z renomowanymi instytucjami i orkiestrami przy wykonaniach takich dzieł wokalno-instrumentalnych, jak: Mesjasz i Brokes-Passion G. F. Haendla, motety rodziny Bachów, Magnificat A. Vivaldiego, Completorium i Conductus funebris G. G. Gorczyckiego, Te Deum J. Haydna, Requiem, Msza Koronacyjna, Vespere Solennes de Confesore, Thamos – Król Egiptu W. A. Mozarta, Msza łacińska S. Moniuszki, Faust A. Radziwiłła, Harnasie K. Szymanowskiego, Requiem G. Fauré, III Symfonia G. Mahlera, Planety G. Holsta, Carmina Burana C. Orffa, Te Deum A. Pärta, Lux Aeterna M. Lauridsena, Opera Otwarta Universa Jana A.P. Kaczmarka, Sinfonia Antartica Ralpha Vaughana Williamsa, Missa 1956 J. Sykulskiego, Requiem canticorum J. Whitbourna i innych.

Artysta ma w dorobku wiele prawykonań. Do najważniejszych należą liczne prezentacje dzieł odkrytych w archiwach filipińskich na Świętej Górze (Festiwal Musica Sacromontana), prawykonania utworów nagradzanych w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966, pierwsze wykonanie oratorium Radość Miłosierdzia J. K. Pawluśkiewicza i utworu Wolności dla nas idzie czas J. Sykulskiego, koncert prawykonań 41. Poznańskiej Wiosny Muzycznej, premiera Stabat Mater Andrzeja Koszewskiego, polskie prawykonanie Deutsche Messe Urlicha Harbecke, czy niedawne prawykonania Stabat Mater i Veni Creator Grzegorza Duchnowskiego.

Obok bogatego doświadczenia dyrygenckiego, Bartosz Michałowski przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie u Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elssnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jako solista współpracował m.in. z Paulem McCreshem, Jeremim Rhorerem, prof. Stefanem Stuligroszem i Marcinem Sompolińskim, realizując partie solowe m.in. w oratorium Chrystus na górze Oliwnej L. van Beethovena, Mesjaszu G. F. Haendla, Mszy Koronacyjnej i Thamosie W. A. Mozarta, L’agonia del Redentore F. Vitadiniego, oratorium Raj i Peri R. Schumanna.

Bartosz Michałowski, jako dyrygent, szef chóru oraz solista wziął udział w nagraniu prawie 20 płyt CD, wśród których znajdują się: album z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, zawierający pierwsze nagranie ośmiogłosowego motetu Ave Maria (2006), zapis światowej prapremiery kompozycji Jana Kantego Pawluśkiewicza Radość Miłosierdzia (2008), kompozycja Jacka Sykulskiego Wolności dla nas idzie czas (2009) oraz autorska płyta Anima aetheris (2009). Ponadto w 2010 roku ukazało się nagranie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego w oryginale i w wersji jazzowej, a rok później nagrania Requiem G. Fauré oraz Deutsche Messe Ulricha Harbecke. Wśród najnowszych nagrań znalazły się: Missa solemnis in B Johannesa Baptisty Lohra wydana w 2012 roku, w ramach cyklu Musica Sacromontana, Oratorium o śmierci św. Filipa Neri Pasquale Anfossiego zarejestrowane w 2013 roku, podczas kolejnej edycji świętogórskiego festiwalu oraz album Blu-ray Dżem Symfonicznie, nagrany z zespołem Dżem i orkiestrą Le Quattro Stagioni, który osiągnął status Złotej Płyty.